طراحی استخر،سونا،جکوزی در شیراز

طراحی استخر،سونا،جکوزی در شیراز
گر شما تا به ‌حال به داشتن استخر در ویلا و یا خانه شخصی خود فکر نکرده‌ اید، همین حالا دست‌ به‌ کار شوید و با کمک گرفتن از یک فرد حرفه ‌ای و مشورت با او، به رویای تان، جامه عمل بپوشانید

 

گر شما تا به ‌حال به داشتن استخر در ویلا و یا خانه شخصی خود فکر نکرده‌ اید، همین حالا دست‌ به‌ کار شوید و با کمک گرفتن از یک فرد حرفه ‌ای و مشورت با او، به رویای تان، جامه عمل بپوشانید

به‌ راستی ‌که شنا کردن و دراز کشیدن کنار استخرهای روباز، یکی از لذت‌ بخش‌ ترین تفریحات دنیا است. اگر شما تا به ‌حال به داشتن استخر در ویلا و یا خانه شخصی خود فکر نکرده‌ اید، همین حالا دست‌ به‌ کار شوید و با کمک گرفتن از یک فرد حرفه ‌ای و مشورت با او، به رویای تان، جامه عمل بپوشانید. فرقی نمی‌ کند شما در چه مرحله ای از ساختمان سازی هستید، شما می توانید با یک برنامه ریزی دقیق ساخت استخر خود را مناسب با شرایط تان شروع کنید. برای طراحی یک استخر ایده آل متناسب با نیازها و معماری خانه شما، استفاده از مهارت‌های سازندگان ماهر در حیطه ساخت استخر، ضروری است. شما نیز برای کمک به تسریع اتمام پروژه باید ضروریاتی مانند نقشه ساختمان را در اختیار این افراد بگذارید؛ و سپس کارهای مربوط به مجوز برای ساخت استخر را به حرفه ‌ای‌ های این صنعت بسپارید. 

گروه معمای آب و خاک سازان

مراحل طراحی و ساخت استخر خانگی

 

شنا و آب تنی یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها و تفریحات برای هر سن و سالی به شمار می‌رود. اما شلوغی، ازدحام و محدود بودن سانس‌ استخرهای عمومی ممکن است بسیاری از افراد را از این سرگرمی مفید دور کند. استخر خانگی می‌تواند این مشکل را حل کند و لحظات خوش و مفرحی را در منزل در کنار خانواده‌تان برای شما فراهم کند.
آیا در حیاط خانه خود فضای خالی و مناسبی دارید یا اینکه به تازگی ویلایی خریداری کرده‌اید و قصد دارید تا در حیاط آن استخری بسازید؟ آیا تا به حال به طور کلی فکر داشتن استخر خانگی از ذهنتان عبور کرده است؟ در این مطلب آن چه که در رابطه با طراحی و ساخت استخر ویلایی نیاز دارید را به شما خواهیم گفت.
شما می‌توانید بسته به محیط و متراژ مورد نظر، استخر خانگی دلخواه خود را داشته باشید. ضمن اینکه برای هر مدل برآورد هزینه ساخت را نیز ارائه خواهیم داد تا بتوانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، تصمیم‌گیری کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع استخر

استخرها را از نظر موقعیت قرارگیری در ساختمان به دو دسته کلی سرپوشیده و روباز تقسیم می‌کنند. دسته اول در داخل خانه‌ها یا در محیط‌های اختصاصی مانند اتاقکی در گوشه‌ی باغ و ویلا قرار دارند که به نسبت و به دلیل هزینه‌ی بالاتر، خواهان کمتری در میان مردم دارد.
دسته دوم استخرهای روباز بوده که معمولا در باغ و حیاط خانه‌های ویلایی، تراس ساختمان و یا حتی پشت بام ساخته می‌شوند و در این مطلب بیشتر به این نوع می‌پردازیم.

مقدمات ساخت استخر خانگی

پیش از شروع به کار، باید دقیقا همه مراحل کار و جزئیات را مشخص کنید. در واقع می‌بایست تعیین کنید که استخر خود را چگونه می‌خواهید بسازید، به عنوان مثال سیمانی، سرامیکی یا پیش ساخته؟ بودجه شما در ساخت استخر خانگی بسیار حائز اهمیت است. قبل از هرچیز مبلغی را که می‌خواهید برای این کار هزینه کنید، به طور دقیق تعیین نمایید.
با خواندن این مطلب می‌توانید از برآورد هزینه ساخت آگاه شوید و براساس آن بودجه خود را معین کنید و سپس تصمیم نهایی‌تان را بگیرید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که غیر از هزینه اولیه ساخت استخر خانگی، باید مبلغی را هم به طور سالیانه برای حفظ و نگهداری استخر و هم‌چنین هزینه آب و برق کنار بگذارید.
در قدم بعدی باید فضایی را که می‌توانید به این کار اختصاص دهید، به طور دقیق مشخص کنید و ابعاد استخر را نیز محاسبه کنید. بهتر است محلی را به استخر اختصاص دهید که آفتاب‌گیر خوبی داشته باشد. برای اینکه بتوانید هزینه‌های گرم شدن آب را کاهش دهید، هوشمندانه است که مکانی را در نظر بگیرید که بیشترین تابش نور خورشید را جذب کند. باید مد نظر داشت که در اطراف محل استخر ویلایی، درختانی با ریشه‌های زیاد وجود نداشته باشد.
علت این گفته این است که با رشد تدریجی این ریشه‌ها در خاک زیر یا اطراف استخر، موجب آسیب دیدن ساز و کار استخر و سیستم لوله‌کشی و تخلیه آب می‌شود. همچین اگر درختی نزدیکی استخر خانگی باشد، ضمن ایجاد سایه و کاهش نورگیری آن، با ریخته شدن برگ‌ها و صمغ آن، آب را کثیف می‌کند و در کف استخر نیز رسوب می‌کند. بنابراین دردسر نظافت و هزینه نگهداری افزایش می‌یابد.

حالا طرحی را که مدنظرتان است، روی کاغذ بیاورید. آن‌چه را که در ذهن دارید، با خطوط ساده رسم کنید. لازم نیست طراحی شما حرفه‌ای و اصولی باشد. شما فقط می‌خواهید تصورات خود را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید راحت‌تر آن را برای متخصص یا پیمانکار بیان کنید.
همه نکاتی را که در طراحی استخر خانگی ضروری می‌دانید، اعم از شکل مربعی یا مستطیلی استخر، تعداد پله‌ها، قسمت‌های کم عمق و عمیق، پوشش گیاهی اطراف استخر و… را به دقت قید کنید. البته می‌توانید با مقداری هزینه بیشتر، یک طراح دکوراسیون داخلی استخدام کنید و به کمک آن، خیلی دقیق و حرفه‌ای استخر ویلایی خود را طراحی کنید.
حالا وقت آن رسیده است که به سراغ یک پیمانکار مطمئن بروید. انتخاب پیمانکار بسیار مهم است چرا که شما از صفر تا صد کار ساخت استخر خانگی، از گرفتن مجوزهای لازم شهرداری تا نقشه‌برداری و اجرا را به او می‌سپارید. بعد از انجام مقدمات کار، طراحی اولیه خود را به پیمانکار نشان دهید و هر آن چه که انتظار دارید در حیاط ویلای شما ساخته شود به او بگویید.
وی به همراه گروه کارشناسان فنی که در اختیار دارد، شما را راهنمایی خواهد کرد که چه مقدار از طرح شما قابل اجرا و برآورد هزینه ساخت چه قدرخواهد کرد. سپس کارشناسان فنی محل ساخت استخر ویلایی را بررسی و از آن نقشه‌برداری می‌کنند. در نهایت طراحان، نقشه کارشناسی شده استخر خانگی را با جزئیات دقیق اجرایی شامل مقدار خاک‌برداری، جنس کف و دیواره استخر، عمق و ضخامت دیواره تهیه خواهند کرد.

 

زیرساخت‌های لازم جهت ساخت استخر خانگی

پس از بررسی همه جانبه محل احداث استخر ویلایی، نقشه‌کشی و دریافت مجوزها، با توجه به عمق و ابعاد استخر روباز، منطقه مورد نظر را با کمک ماشین‌آلات حفاری، خاک‌برداری می‌کنند. بعد از آن کف استخر را صاف و برای ایجاد قسمت‌های کم عمق و عمیق استخر، آن را شیب‌بندی و سپس بتن‌ریزی می‌کنند. مرحله بعد آرماتوربندی کف استخر با میلگرد است که به صورت شبکه‌ای در کف و دیواره استخر قرار می‌گیرد.
حالا نوبت جای‌گذاری تاسیسات استخر است. طبق نقشه اجرایی استخر خانگی، لوله‌کش لوله‌های ورود و خروج آب را کار می‌گذارد و برق‌کار، سیم‌کشی‌های مربوط به سیستم روشنایی استخر را انجام می‌دهد. اگر قصد استفاده از آب گرم در استخر را دارید لازم است فضایی را هم به عنوان موتورخانه در نقشه ساخت استخر در نظر بگیرید تا تجهیزات مربوط به استخر مانند پمپ، فیلتر تصفیه آب، تنظیم دمای آب و غیره در این مکان قرار بگیرد. باید توجه داشته باشید که سطح موتورخانه از سطح کف استخر در حدود یک متر پایین‌تر باشد.
پس از انجام کارهای زیرساختی استخر، بتن‌ریزی انجام می‌شود. می‌توانید از بلوک‌های سیمانی نیز برای ساخت کف استخر استفاده کنید که آسان‌تر و برای استخر خانگی که حجم آب زیادی را در برنخواهد گرفت، مقرون به صرفه‌تر است. بعد از چیدن بلوک‌ها در کف استخر با ریختن ملات روانی روی آن، تمام حفره‌های موجود در بین بلوک‌ها را می‌پوشانند.
بعد از ساخت کف، نوبت دیواره‌های استخر است. دیواره استخر ویلایی را نیز می‌توانید به همین ترتیب با بتن‌ریزی یا چیدن بلوک‌های سیمانی پر کنید.

آب‌بندی استخر خانگی

بعد از اینکه کف و دیواره استخر کاملا خشک شد، نوبت به عایق‌بندی آن می‌رسد. با ترکیب سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ، ملاتی می‌سازند که استخر را عایق‌بندی می‌کند. این ملات را دو بار روی تمام کف و دیواره‌های استخر می‌کشند و سپس تست می‌کنند که آیا آب از استخر نشت می‌کند یا خیر. این تست به این صورت است که درون استخر را کامل از آب پر می‌کنند، بعد از چند روز سطح آب را اندازه‌گیری می‌کنند.
اگر سطح استخر به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر رفته باشد یا دیواره‌های بیرونی استخر نم زده باشد، نشانه‌ی نشتی آب است و باید کار آب‌بندی دوباره تکرار شود. هم‌چنین می‌توان با استفاده از ورق‌های عایق مانند ژئوتکستایل یا ژئوکامپوزیت نیز عایق‌بندی را انجام داد.
پس از آب‌بندی کامل استخر خانگی، باید پشت دیواره‌های استخر پر شود. این کار را با مصالح ساختمانی مانند سنگ شفته آهک انجام می‌دهند. بعد از آن نوبت به کاشی‌کاری استخر ویلایی می‌رسد. پس از کاشی‌کاری می‌توان با توجه به طرح ابتدایی استخربه ساخت فضای اطراف استخر خانگی و زیباتر کردن آن اقدام کرد.

مرحله نهایی ساخت استخر خانگی

پس از اتمام کاشی‌کاری و زیبا سازی محیط اطراف استخر ویلایی، درون آن را از آب پر کرده و پمپ‌ها و سیستم گرمایشی و روشنایی آن  را روشن می‌کنیم. پس از بررسی همه موارد و عدم عیب و ایرادی می‌توان از استخر استفاده کرد. بهتر است اولین بار این کار را در حضور متخصص انجام داد.

برآورد هزینه ساخت استخر خانگی

برآورد هزینه ساخت به عوامل متعددی بستگی دارد. پیمانکار پس از مشخص کردن دقیق ابعاد استخر روباز، بررسی زمین منطقه و نوع خاک آن، طراحی، نقشه و تعیین مصالح و ابزاری که نیاز است، می‌تواند برآورد هزینه ساخت را به شما بدهد لازم به ذکر است که این هزینه‌ها کاملا تقریبی و مربوط به ابتدای بهار سال ۹۷ است.
برای برآورد هزینه ساخت استخر خود باید شرایط فعلی بازار و قیمت روز مصالح را مورد توجه داشته باشید. به عنوان نمونه در زیر هزینه‌های تقریبی ساخت یک استخر خانگی با مساحت ۴۰ متر مربع ( ۱۰ متر طول، ۴متر عرض و ۲ متر ارتفاع) را برای شما آورده‌ایم.

 

برآورد هزینه ساخت استخر خانگی با مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۲ متر:

  • خاک‌برداری دستی ۸۰ هزار و با دستگاه ۲۰ هزار تومان برای هر متر مکعب
  • هر متر مکعب بتن ۱۸۰ هزار تومان (برای استخر ویلایی با چنین ابعادی حدود ۲۰ متر مکعب بتن نیاز است.)
  • برای هر متر مربع این استخر حداقل ۲۰ کیلو میلگرد ۱۴ نیاز است که هر کیلو از آن ۵ هزار تومان قیمت دارد.
  • آرماتوربندی بتنی استخر ۴۵ هزار تومان برای هر متر مربع (دیواره‌ها و کف حدود ۱۰۰ متر است.)
  • سیمان کاری استخر خانگی ۲۰ هزار تومان برای هر متر مربع
  • عایق‌بندی ۲۰ هزار تومان برای هر متر مربع ( حدود ۱۰۰ متر عایق‌بندی نیاز است.)
  • هر متر مربع سرامیک به طور تقریبی ۶۵ تا ۱۲۰ هزار تومان است و هزینه نصب آن نیز برای هر مترمربع ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان
  • هزینه‌های مربوط به لوله‌کشی، برق‌کشی، تجهیزات موتورخانه، سیستم روشنایی، پله‌های استخر ویلایی و …
  • دستمزد پیمانکار و کارشناسان و کارگران

مطابق این قیمت‌ها، هزینه ساخت استخر ویلایی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع است. که این میزان، جدای از هزینه‌های مربوط به نگهداری متداول، استفاده از آن، تاسیسات و موتورخانه است.

مدل‌های مختلف استخر خانگی

استخر خانگی مدل‌های مختلفی دارد که این مدل‌های گوناگون بیشتر به ویژگی‌های ظاهری آن‌ها بازمی‌گردد. انتخاب مدل استخر متناسب با محیط خانه‌تان می‌تواند زیبایی خانه را چندین برابر افزایش دهد. در ادامه چند مدل استخر خانگی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. با این حال در نظر داشته باشید که جهت انتخاب مدل ظاهری استخر، به این لیست محدود نیستید. در واقع می‌توانید استخر رویایی‌تان را با توجه به بودجه، مصالح موجود در بازار و میزان تخصص پیمانکار، هرگونه که بخواهید بسازید.

  • استخر مستطیلی

اکثر افراد ترجیح می‌دهند که شکل ساده و کلاسیک مستطیلی را انتخاب کنند تا از حداکثر فضای موجود خود استفاده کنند. هم‌چنین این انتخاب ساده باعث می‌شود هزینه‌های ساخت بالاتر نرود. ضمن اینکه استخر مستطیلی برای شنا نیز مناسب‌تر است. در مجموع می‌توان گفت استخر مستطیلی هنگامی که فضای محدودی در اختیار دارید بهترین انتخاب است. می‌توانید از مبلمان برای اطراف این نوع استخر استفاده کنید تا جلوه‌ی جذاب‌تری به خود بگیرد.

  • استخر دایره‌ای

استخرهای منحنی شکل به صورت دایره، نیم‌دایره یا بیضی نیز همیشه گزینه‌های جذابی برای انتخاب و ساخت هستند. این نوع استخر ظاهری متفاوت از حالت سنتی و کلاسیک دارد که بسته به فضایی که در اختیار دارید می‌تواند حالتی چشم‌نواز به خود گیرد. می‌توانید از گیاهان و بوته‌های کم ارتفاع برای تزئین فضای دور این نوع استخر استفاده کنید.

  • استخر توکار

این گزینه برای خانه‌های ساحلی که حداقل فضا را در اختیار دارند برای اینکه در محیط خانه‌شان استخر داشته باشند بهترین گزینه است. این مدل استخرها که اغلب از نوع پیش‌ساخته هستند، درون فضای آماده‌سازی شده مورد نظر تعبیه می‌شوند.

  • استخر روی سطح زمین

مدلی از استخر که معمولا لبه‌ها و کناره‌های چوبی یا سنگی دارد و به جای قرارگیری درون زمین، مانند یک وان بزرگ بر روی سطح زمین قرار می‌گیرد. در این نوع، کناره‌های استخر در چند سطح متفاوت ادامه پیدا می‌کنند تا بتوان عمق قابل استفاده را بیشتر کرد. از این کناره‌ها می‌توان به عنوان نیمکت استفاده کرد و با قرار دادن بالشتک‌هایی در اطراف آن، فضای زیبایی به آن بخشید.
انواع دیگر استخر می‌تواند شامل مواردی مانند طرح مارپیچ، نمای سنگی، شیشه‌ای و حتی استخری با طرح‌های دلخواه شما باشد. با جستجویی ساده می‌توانید عکس‌های متنوعی از استخرها ببینید و برای انتخاب موردنظرتان ایده بگیرید.

جمع‌بندی

در اینجا مروری داشتیم بر موارد کاربردی و لازم در انتخاب و مقدمات ساخت استخر تا به شما کمک کنیم بتوانید انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید. در ابتدا انواع استخر را بررسی کردیم. در قسمت مقدمات ساخت توضیح دادیم که ابتدا باید بودجه‌تان را در نظر بگیرید.
سپس با توجه به فضایی که می‌خواهید به این کار اختصاص دهید مدل استخرتان را تعیین کنید. در نهایت ایده‌هایتان را با یک پیمانکار کاربلد در میان بگذارید تا بتوانید استخر مدنظرتان را در خانه‌تان داشته باشید و بتوانید کمال لذت را ببرید.
در ادامه با اشاراتی به زیرساخت‌های لازم جهت ساخت استخر خانگی به برآورد هزینه ساخت پرداختیم تا بتوانید دیدی واقع‌بینانه‌تر نسبت به بودجه‌ی لازم داشته باشید. در نهایت نگاهی انداختیم به مدل‌های مختلف استخر خانگی. به یاد داشته باشید که شما به این مدل‌ها محدود نیستید و با کمی خلاقیت و در نظر گرفتن بودجه و فضا، می‌توانید استخر رویایی‌تان را بسازید.

  • برای داشتن یک استخر متفاوت و خاص می‌توانید از کلیشه‌ی اشکال زاویه‌دار فراتر روید. یک استخر با گوشه‌های خمیده می‌تواند نمای زیبایی به خانه‌ی شما دهد.
  • می‌توانید با انتخاب نمای بیرونی و رنگ متفاوت کاشی‌کاری‌ها، استخرتان را جذاب‌تر نمایید.
  • برای داشتن یک استخر خانگی خصوصی‌تر می‌توانید از شیشه‌ها بهره گیرید. با استفاده از شیشه‌های مات یا شفاف فضا را آن‌گونه که می‌خواهید شکل دهید.
  • اگر فرزندی دارید یا با کودکان در ارتباطید، در طراحی استخرهای خانگی آن‌ها را فراموش نکنید. می‌توانید برایشان یک سکو یا سرسره در نظر بگیرید و دنیای شیرینشان را شیرین‌تر کنید.
  • با تلفیق آبنما با استخر می‌توانید صدای لذت‌بخش و آرامش‌بخش آبشارگونه را در فضای خانه‌ی خود تجربه کنید.

 

برای طراحی وساخت سونای خشک و بخار ، ابتدا به معرفی انواع سونا می پردازیم .

به طور کلی هوا در دمایی قادر است مقدار مشخصی رطوبت را در خود نگه دارد .

انسان قادر به تحمل ترکیب های مختلفی از دما و رطوبت نسبی است . در سونای خشک و بخار نیز از همین ویژگی استفاده می شود .

در سونای خشک بدن در رطوبت نسبی بسیار پایین در معرض گرما قرار می گیرد و به این ترتیب علی رغم دمای بسیاربالای هوا ،

شرایط آسایش انسان برروی نمودار سایکومتریک در منطقه مناسبی قرار می گیرد ،اما در وضعیت در سونای بخارکمی متفاوت است.

در سونای بخار افزایش تعریق بااستفاده از بخار گرم با دمای تقریبی 50-40 درجه سانتیگراد در رطوبت نسبی تقریبا 100% انجام می گیرد .

 

طراحی سونا خشک و بخار:

در مقاله حاضر به مراحل طراحی و ساخت انواع سونا ی خشک بخار پرداخته ایم ، امیدواریم برای شما مفید باشد .

سونا خشک

سونا عبارت است از اتاق یا کلبه کوچکی که به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری، زادگاه سونا به شکل امروزی را کشور فنلاند میدانند.

به لحاظ واژه شناسی، «سونا» یکی از لغات قدیمی در زبان فنلاندی است که به حمام های سنتی فنلاند اشاره دارد.

البته در مناطق مختلف از واژگان مشابه و متعددی استفاده می شده است.

سونا خود به دو گروه سونای خشک و بخار تقسیم میشود.

سونا در متون فنی :

در متون فنی گاهی از دو واژه سونا» و «حمام بخار» استفاده میشود که منظور از سونا، سونای خشک و منظور از حمام بخار همان سونای بخار است.

در سونای خشک از هوای گرم و خشک برای افزایش دمای محیط و افزایش شدت تعریق بدن استفاده میشود.

تعریق یکی از مکانیزم هایی است که بدن توسط آن سموم و مواد زاید را از بدن دفع می کند.

در نگاه اول جای تعجب دارد که انسان در حالت معمول در دمای حداکثر ( 45– 50°C ( 113 – 122°F به سختی قادر به تنفس است،

ولی می تواند دمای سونای خشک که معمولا بین ( 70– 100°C ( 158 – 212°F است را تحمل کند.

در عمل حتی ممکن است دمای سونای خشک بین (50 – 140°C ( 122 – 284°F نیز باشد.

توجیه علمی این مساله با استفاده از نمودار سایکرومتریک امکان پذیر است.

به طور کلی هوا در هر دمایی قادر است مقدار مشخصی رطوبت را در خود نگه دارد.

رطوبت در واقع بخار آب موجود در هوا است.

آنچه در محاورات به عنوان رطوبت مورد استفاده قرار میگیرد در واقع رطوبت نسبی است.

رطوبت نسبی عبارت است از درصد رطوبت هوا نسبت به صد درصد

رطوبتی که هوا در آن دما میتواند در خود نگه دارد.

میزان رطوبتی که هوا می تواند در خود نگهداری کند، با دما متغیر است.

انسان قادر به تحمل ترکیب های مختلفی از دما و رطوبت نسبی است.

در سونای خشک و بخار نیز از همین ویژگی استفاده میشود.

در سونای خشک بدن در رطوبت نسبی بسیار پایین در معرض دمای یاد شده قرار میگیرد .

به این ترتیب علیرغم دمای بسیار بالای هوا، شرایط آسایش انسان بر روی نمودار سایکرومتریک در منطقه مناسبی قرار می گیرد،

به طوری که انسان قادر به تحمل این دما خواهد بود.

اما وضعیت در سونای بخار کمی متفاوت است. در سونای بخار افزایش تعریق با استفاده از بخار گرم با دمای تقریبی (40 – 50°C ( 104 – 122°F

در رطوبت نسبی تقریبا %100 انجام می گیرد.

در صورتی که دمای بخار از محدوده یاد شده بیشتر باشد، مشکلات متعددی از قبیل تورم، ایجاد تاول و سوختگی پوست برای افراد ایجاد میشود. .

اتاق سونا

در حال حاضر، اتاق سونا از چوب های نرم، صاف و هموار مانند سرو، صنوبر یا سکویا ساخته میشوند.

اتاق سونا را میتوان به صورت سفارشی ساخت و یا آن را به صورت پیش ساخته تهیه کرد.

در انواع پیش ساخته، تمامی اجزای موردنیاز به صورت یک مجموعه عرضه میشود

و تمامی الوارهای سقف و دیوارها هر دو طرف دارای پرداخت سطح مناسب هستند.

به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت داخل اتاق سونای خارج، این صفحات باید عایق کاری شده و مجهز به موانع بخار باشند.

در سوناهای پیش ساخته درست همانند جکوزی ها یا استخرهای رو زمینی پیش ساخته،

تمامی تجهیزات مورد نیاز شامل گرمکن ها، سکوهای نشستن، تجهیزات کنترل کننده و غیره به صورت آماده عرضه می شود.

 در پروژه های مختلف، متناسب به اندازه اتاق سونا و شیوه طراحی،

معمولا باید تجهیزات سونا و اتاق آن در محل پروژه و به صورت سفارشی ساخته شود.

استفاده از تخته های چند لایه، روکش های چوبی و چوبهای سخت برای اتاق سونا چندان توصیه نمی شود.

ابعاد اتاق سونا

ارتفاع ایده آل برای اتاق سونا تقريبا (7)2.13m است.

در نظر گرفتن این ارتفاع تضمین کننده توزیع گرمای مناسب در داخل اتاق سونا و محل حضور کاربران خواهد بود.

پس از سوار شدن قاب های ساخته شده بر روی یکدیگر، ارتفاع نهایی (2.13m (84in=7ftخواهد بود.

برای افزایش یا کاهش ارتفاع اتاق سونا نیز باید ارتفاع پایه ها را تغییر داد.

گرمکن (هیتر )سونا

 

مهم ترین وسیله ای که عملکرد رضایت بخش سونا به آن بستگی دارد، به عبارت دیگر، گرمکن سونایا همان هیتر سونا است

که میتوان آن را به هسته مرکزی سونا تشبیه کرد .

که در صورت نبودن آن ، از سونا جز اتاقکی چوبی چیزی باقی نخواهد ماند.

بنابراین هیتر سونا همواره باید با بیشترین دقت و از بهترین نوع انتخاب شود .

در حال حاضر دو نوع اصلی هیتر های سونا عبارتند از : 

  • گرمکن های معمولی نوع سنگی
  • گرمکن های مادون قرمز

بنا به عقیده بسیاری از افرادی که خود را در زمینه سونا آن هم به سبک سنتی آن در کشور فنلاند صاحب نظر می دانند.

تنها راه برای دستیابی به عملکرد رضایت بخش سونای خشک ، استفاده از گرمکن های معمولی نوع سنگی است

که اتفاقا شباهت بسیار زیادی به سوناهای سنتی کشور فنلاند نیز دارند.

البته گرمکن ها یا هیترهای  مادون قرمز برای برخی از کاربران که صرفا خواهان یک محیط خشک و گرم با دمای متعادل تر هستند نیز مناسب است. 

گرمکن های (هیتر ) معمولی نوع سنگی

گرمکن های معمولی نوع سنگی در طرح ها و مدل های مختلفی طراحی و ساخته می شوند.

در این گرمکن ها متناسب با نوع طراحی از برق ، گاز ،گازوئیل یا حتی چوب برای گرم کردن اتاق سونا استفاده می شود .

این گرمکن ها معمولا در یک محفظه فولادی قرار گرفته و به منظور توزیع با در تمامی نقاط اتاق سونا،

بر روی دیوار یا کف نصب می شوند. با روشن شدن هیتر ،بسترسنگی آن تحت تاثیر گرمای تولید شده داغ میشود.

این بستر سنگی سپس و مستقیم و به واسطه انتقال حرارت جابجایی و تشعشعی، فضای داخل سونا را گرم شد.

به منظور حفظ ایمنی کاربران و جلوگیری از تماس بدن آنها با گرمکن، معمولا دور آنرا محافظت می کنند.

  • گرمکن معمولی نوع دیواری این نوع گرمکن ها معمولا برای سوناهای کوچکتر مورد استفاده قرار میگیرند.
  • گرمکن معمولی نوع ایستاده این نوع گرمکن ها معمولا برای سوناهای بزرگتر مورد استفاده قرار میگیرند.
  •  به طور معمول برای آن که یک گرمکن به دمای کارکرد متداول برسد بین سی تا چهل وپنج دقیقه زمان لازم است.

            دمای متداول کارکرد گرمکن های نوع سنگی معمولا بین (60 – 88°C ( 140 – 190°Fاست.

 گرمکن ها در انواع الکتریکی، گازسوز، گازوئیل سوز یا حتی هیزمی طراحی و ساخته میشوند.

گرمکن های الکتریکی سونا متناسب با نوع طراحی با استفاده از برق 220 یا 380V کار می کند.

گرمکن های گازسوز و گازوئیل سوز نیز مجهز به مشعلی هستند که با احتراق سوخت، گرمای مورد نیاز را تامین می کنند.

نکته مهمی که در صورت استفاده از گرمکن های با سوخت فسیلی باید مورد توجه قرار گیرد،

تامین هوای تهویه موردنیاز به منظورتداوم فرایند احتراق و جلوگیری از بروز خطر برای کاربران سونا است.

در هر صورت با روشن شدن هیتر، زمان مشخصی طول می کشد تا گرمکن به دمای مورد نظر برسد.

در برخی از انواع جدیدتر هیترهای سونا، زمان انتظار برای گرم شدن گرمکن عملا از بین رفته است.

به طوری که در این گرم کن ها با افزایش ظرفیت حرارتی سنگ های مورد استفاده و عایق کاری مناسب گرمکن زمانگرم شدن به میزان زیادی کاهش یافته است.

در صورتی که آب به روی سنگ هم پاشیده شود، به سرعت تبخیر میشود.

این بخار داغ همانند یک دوش داغ عمل می کند.

البته بعضی از گرمکن های سونا خود مجهز به تجهیزات مولد بخار نیز هستند که با استفاده می توان بخار بیشتری نیز تولید کرد.

  • یکی از مهمترین مراحل طراحی سونای خشک، انتخاب هیتر مناسب برای آن است.
سنگ مورد نیاز هیتر :

اکثر سازندگان به همراه گرمکن ها بسترهای سنگی مناسب را نیز عرضه می کنند.

البته اکثرا امکان انتخاب این بسترها به صورت دلخواه نیز وجود دارد.

در هر صورت بستر سنگی هیترهای سونا باید طوری انتخاب شود که حداکثر مقاومت مکانیکی و حداکثر ظرفیت حرارتی ممکن را داشته باشد.

بهترین نوع سنگها برای این کاربرد، سنگهای آذرین یا سنگهای آتشفشانی است.

سنگهای آذرین در واقع تحت تاثیر گرمابی بسیار شدید یا در اثر سرد شدن مواد مذاب آتشفشانی شکل گرفته اند.

از این گروه سنگها میتوان به پریدوتیت، الیوین و ولکانیزه اشاره کرد.

برای آن که وضعیت این سنگ ها تحت تاثیر حرارت را مورد بررسی قرار دهید.

ابتدا باید آنها را بر روی آتش تا دمای حداقل100 درجه سانتیگراد ( 212°F) و در یک سطل آب سرد بیندازید.

پس از سرد شدن سنگ ها در داخل سطل آب نباید هیچ اثری از شکاف یا ترک خوردگی در آنها ایجاد شده باشد.

آزمایش سنگهای گرمکن تحت تاثیر حرارت از آن جهت دارای اهمیت است که

برخی از سنگها حاوی مواد معدنی مختلفی هستند که در معرض حرارت یا رطوبت بوی نامطبوعی از خود متصاعد می کنند.

همچنین در هنگام انتخاب سنگ گرمکن ها باید حتی الامکان سنگی را انتخاب کرد که سطح ناهموار و زمختی داشته باشد.

چرا که این پستی و بلندی ها در واقع موجب افزایش سطح انتقال حرارت سنگ می شود.

بنابراین در هنگام ریختن آب بر روی آنها بخار بیشتری تولید خواهد شد.

گرمکن های مادون قرمز 

گرمکن های مادون قرمز نیز به صورت پیش ساخته یا سفارشی ساز قابل استفاده هستند .

این نوع هیتر ها معمولا بر روی دیوار یا زیر سکوهای نشیمن نصب می شوند .

در حالیکه بخش عمده انتقال حرارت در سوناهای مجهز به هیتر معمولی به شیوه تشعشع است نقش اصلی را ایفا می کند .

به طوری که گرما از این گرمکن ها مستقیما به بدن کاربران منتقل می شود .

  • زمان مورد نیاز برای گرم شدن هیتر های مادون قرمز معمولا بین پنج تا ده دقیقه است .
  • دمای کارکرد این گرمکن ها نیز بین 66-43 درجه سانتیگراد است .
  • توان الکتریکی گرمکن مادون قرمز باید 600W در نظرگرفته شود . 

در صورت استفاده از گرمکن های مادون قرمز توجه داشته باشید که

صفحات تشعشعی این هیتر ها باید دور تادور اتاق نصب شوند تا امکان دریافت حرارت از تمامی زوایا وجود داشته باشد .

نکته دیگری که در این مورد وجود دارد آن است که

با استفاده از گرمکن های مادون قرمز ، فضای داخل سونا اگرم نمیشود ، بلکه این بدن افراد است که مستقیما به واسطه جذب امواج مادون قرمز گرم می شود .

ضمن آنکه با استفاده از این گرمکن ها نمی توان بخار تولید کرد .

تجهیزات کنترل کننده

تجهیزات کنترل کننده مورد استفاده در سونای خشک دقیقا مانند تایمرها عمل می کنند و در انواع الکتریکی و مکانیکی موجود هستند.

با استفاده از این تجهیزات است که می توان زمان روشن شدن گرمکن سونا و تنظیم مدت زمان کارکرد آن را مشخص کرد.

اکثر هیترهای سونا مجهز به ترموستاتی هستند که با استفاده از آن می توان دمای داخل را تنظیم کرد.

البته به این منظور امکان استفاده از کنترل کننده های دیجیتال نیز وجود دارد که دمای واقعی داخل اتاق سونا را نشان میدهند.

در صورت استفاده از کنترل کننده های مکانیکی که امکان مشاهده دمای واقعی در آنها وجود ندارد باید یک دماسنج در داخل اتاق سونا نصب شود.

در صورتی که اتاق سونا مجهز به تاسیسات روشنایی داخلی نیز باشد،

میتوان در تابلو برق مربوطه کنترل کننده های مختلفی را برای قطع و وصل جریان تاسیسات روشنایی، نمایش زمان وکنترل عملکرد گرمکن در نظر گرفت.

در سونای خشک استفاده از حبابهای کهربانی طبیعتری را در فضای داخل سونا ایجاد می کند.

برخی از سازندگان، کنترل کننده های مرتبط با ممکن را دقیقا بر روی آن نصب می کنند.

ضمن آن که سایر کنترل کننده های کمکی اغلب خارج از اتاق سونا تعبیه میشود.

اغلب اوقات این کنترل کننده ها در رنگهای متنوعی عرضه می شود که

به این ترتیب می توان آنها را به نوعی در داخل اتاق سونا بدون آن که جلب توجه کنند نصب نمود.

محل نشستن /سکوها

اتاق سونا معمولا با دو ردیف سکو برای نشستن ساخته میشود که یک ردیف در ارتفاع بالاتر و یک ردیف در ارتفاع پایین تر قرار میگیرد.

  • برای طراحی سکوهای اتاق سونا عرض سکوهای فوقانی حداقل باید 50cm و عرض سکوهای پایینی حداقل باید 40cm درنظر گرفته شود.

           به طور معمول برای آن که کاربران در داخل اتاق سونا به راحتی بنشینند، طول سکوهای نشستن حداقل باید  1.8m در نظر گرفته شود.

نکته ظریف دیگری که بهتر است در طراحی این سکوها رعایت شود آن است که

حتی الامکان نباید سکوها طوری یکدیگر را قطع کنند که گوشه های تیز در داخل اتاق سونا ایجاد شود.

چرا که در این صورت تعداد افرادی که به طور همزمان قادر به استفاده از سونا هستند کاهش می یابد.

بنابراین با کمی ذوق و سلیقه میتوان از ایجاد زوایای نود درجه یا نقاط کور که امکان نشستن افراد در آنها وجود ندارد جلوگیری کرد.

البته به منظور افزایش راحتی کاربران می توان محل قرارگیری پا یا سر را نیز در داخل اتاق سونا در نظر گرفت.

همچنین ساخت سکوها، نحوه میخکوبی و متصل کردن آن ها به یکدیگر باید به اندازهای ظریف و دقیق اجرا شود که ناراحتی برای کاربران ایجاد نکند.

سونای بخار

معرفی سونا بخار و تاریخچه آن :

تاریخچه سونای بخار در واقع به یونان باستان باز می گردد.

در کشورهای‌مختلف در گذر تاریخ شکل های مختلفی از سونای بخار با نام های مختلف دیده می شود .

برای مثال، با مهاجرت بخشی از روسیه که امروزه کشور اوکراین در آن واقع شده است، سونای بخار Russian Bath“ شهرت پیدا کرد.

مردم این سرزمین از سونای بخار برای حفظ سلامت و استراحت استفاده می کردند.

در هند حمام بخار به نام “Swedana“ شهرت پیدا کرد و آداب و رسوم مردم را تشکیل داده و زیرمجموعه ای از طب سنتی به شمار می رفت.

استفاده از حمام بخار بخشی از آداب و رسوم معنوی سرخپوستهای امریکای شمالی را تشکیل می داد.

رد پای حمام بخار را در کشورهای دیگری مانند مکزیک، ژاپن، تایلند و غیره نیز می توان جستجو کرد.

در خاورمیانه نیز از اتاق های گنبدی شکل به عنوان حمام بخار استفاده می شد که در این منطقه به آن “Hammam“ يا ”Turkish Bath“ گفته می شد.

البته این حمام ها در واقع همان سرمایه های سنتی ایرانی بود که هنوز چندین نمونه از آنها مانند حمام گنجعلی خان یا حمام وکیل به جا مانده است .

جای تعجب است که چگونه این گرمابه ها به حمام ترکی (منسوب به کشور ترکیه تغییر نام داده اند.

در هر صورت در حال حاضر این نوع حمامها به نام حمام ترکی شناخته میشوند.

  • آن چیزی که امروزه به آن سونای بخار می گوییم در واقع همان حمام بخار است.

           البته گاهی اوقات نیز دو واژه «سونا» و «حمام بخار» به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

           اما امروزه این تمایز با دو اصطلاح «سونای خشک» و «سونای بخار» به خوبی از یکدیگر متمایز می شود

          و در زبان انگلیسی به آن “Sauna“ میگویند و سونای بخار نیز همان حمام بخار یا Steam bath است.

در هر صورت، صرفنظر از آداب و رسوم جوامع مختلف، سونای بخار نقش برجسته ای را در بهداشت، سلامت و حتی آداب و رسوم بسیاری از جوامع داشته است.

امروزه با طراحی و ساخت تجهیزات تولید کننده بخار امکان تامین سریع بخار به مقدار کافی برای سونای بخار ساده تر ازهمیشه شده است.

اتاق سونا

در مورد سونای بخار نیز درست همانند سونای خشک، شرکت های بسیاری هستند که

تمامی مجموعه سونا به همراه تجهیزات مورد نیاز را به صورت یک واحد یکپارچه و پیش ساخته عرضه می کنند.

اما در اکثر موارد انواع کاشیها و سرامیک ها به دلیل مقاومت بالا در برابر نفوذ آب بهترین گزینه برای نمای داخلی اتاق سونا به شمار می روند.

البته به این منظور گزینه های دیگری مانند

انواع سنگ های تزیینی، بلوکهای شیشه ای، صفحات از جنس اکریلیک یا سایر مواد با مقاومت بالا در برابر نفوذ آب نیز قابل استفاده هستند.

بنابراین تا زمانی که امکان اجرای دریچه تخلیه کفی و فضای پیرامون مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و آب وجود داشته باشد، دست طراح بسیار باز خواهد بود.

  • مهم ترین مشخصه ای که اتاق سونای بخار باید داشته باشد، مقاومت بالای آن در برابر

نفوذ آب است.

سونای بخار پیش ساخته نیز مانند جکوزی ها یا سونای خشک پیش ساخته به صورت یک مجموعه آماده عرضه میشود.

در این موارد پس از آماده سازی بستر کف و در نظر گرفتن دریچه تخلیه می توان مجموعه را در محل مورد نظر سوار کرد. 

در این مورد برای آب بند کردن اجزای مختلف در برابر نفوذ آب و رطوبت معمولا از نوارهای سیلیکونی استفاده میشود.

در ورودی سونا

در ورودی سونای بخار به دلیل اهمیت آب بند بودن فضای داخل در برابر رطوبت و بخار آب ، باید کاملا آب بند باشد.

و امکان خروج بخار از طریق شیارها و درزهای حاشیه آن وجود نداشته باشد.

البته در صورتی که امکان نفوذ بخار به خارج وجود داشته باشد،

در درازمدت زمینه مساعدی برای کاهش عمر مفید سایر سازه ها و تجهیزات خارج از سونای بخار نیز ایجاد می شود

سونای بخار معمولا در انواع لولایی یا کشویی طراحی و ساخته می شود . 

سکوهای نشستن

به منظور افزایش هرچه بیشتر شرایط آسایش کاربران، در داخل سونای بخار محلی برای نشستن کاربران نیز در نظر گرفته میشود.

در حالت معمول زمان استفاده از سونای بخار در یک مرحله بین پانزده تا بیست دقیقه به طول می انجامد

که این زمان برای ایستادن افراد بدون تحرک کمی زیاد است.

به این منظور نیز انتخابها بسیار گسترده است.

می توان همانند سونا خشک از سکوهای سرامیکی یا کاشی کاری شده در یک یا دو ردیف به صورت یکپارچه استفاده کرد

و یا از انواع صندلی های چوبی، فلزی، پلاستیکی به صورت تاشو، پایه دار، دیواری یا هر نوع دیگر بهره گرفت.

تجهیزات مولد بخار

 

اصلی ترین هدف از به کارگیری سونای بخار، تامین بخار در مقادیر بسیار زیاد به نحوی است که کاربران در فضایی مملو از بخار قرار گیرند.

بنابراین بدون استفاده از تجهیزات مولد بخار، سونای بخار عملا بی معنی خواهد بود.

تجهیزات مولد بخار در سونای بخار همان اهمیتی را دارند که گرمکن ها در سونای خشک دارند.

از کار افتادن تجهیزات مولد بخار در عمل به معنی بلااستفاده بودن سونای بخار است. 

اساس کار تجهیزات مولد بخار به گونه ای است که پس از راه اندازی، آب را به بخار تبدیل می کنند.

تجهیزات مولد بخار معمولا متشکل از یک خط تغذیه آب، سیستم متعادل سازی ،مخزن آب و تجهیزات گرمایشی هستند.

به این ترتیب تجهیزات مولد بخار، آب را دریافت کرده،پس از  جوشاندن آن بخار داغ را به بیرون می دهند.

تجهیزات مولد بخار بر مبنای توان گرمایشی آنها تقسیم بندی می شوند.

هرچه توان گرمایشی این تجهیزات بیشتر باشد، قابلیت تولید بخار در بازه زمانی کوتاه تری را خواهند داشت.

  • بر مبنای قابلیت تولید بخار تجهیزات مولد،

       دمای اتاق سونا باید در محدوده دمایی 46 – 52°C

       و رطوبت نسبی نزدیک به صد درصد نگه داشته شود.

نحوه نصب و کارکرد تجهیزات مولد بخار :

اندازه مناسب تجهیزات مولد بخار معمولا بر مبنای حجم اتاق سونا تعیین می شود.

البته عوامل دیگری مانند نحوه طراحی اتاق سونا و مواد مورد استفاده در سازه آن نیز در این مساله دخيل هستند.

در تمامی تجهیزات مولد بخار، آب گرم یا سرد تغذیه برای تولید بخار در معرض گرما قرار می گیرد.

به طوری که این آب از میان لوله های مسی عبور می کند.

مولد پس از گذشت دوره زمانی تنظیم شده یا با رسیدن به دمای مورد نظر (هر کدام که زودتر حاصل شود) خاموش می شود.

دهانه خروج بخار باید حداقل به اندازه  45cm بالاتر از کف یا به اندازه 15cm بالاتر از لبه کاسه زیر دوش نصب شود.

البته تمامی تجهیزات مولد بخار ساختار یکسانی ندارند.

برخی از آنها به گونه ای طراحی و ساخته میشوند که بخار تولید شده توسط آنها تاثیر سوزانندگی کمتری دارد.

البته به منظور ایجاد محیطی دلپذیرتر در داخل سونای بخار و جلوگیری از برخورد مستقیم بخار با بدن افراد

که ممکن است موجب سوختگی شود، میتوان از صفحات منحرف کننده نیز استفاده کرد.

نقش صفحه منحرف کننده که معمولا در دهانه خروجی بخار نصب می شود آن است که

با جلوگیری از ورود مستقیم بخار به داخل سونا و ایجاد نقاط داغ، بخار را به صورت تقریبا یکنواخت در تمامی جهات توزیع می کند

و در نهایت محيط مطبوع تری برای کاربران ایجاد خواهد شد.

البته سروصدای ناشی از کارکرد تجهیزات مولد بخار نیز از دیگر مسائلی است که باید در نظر گرفته شود.

بعضی از تجهیزات مولد مجهز به سیستم های تخلیه خودکار نیز هستند

که با هر بار استفاده، آب را از سیستم تخلیه و آن را با آب تازه جایگزین می کنند.

به این ترتیب احتمال ایجاد بستر مناسب برای رشد و تکثیر قارچها و باکتری ها به میزان زیادی کاهش می یابد.

بسیاری از کلگی های خروج بخار مجهز به یک سینی یا مخزن کوچک نیز هستند که میتوان از آن برای افزودن مواد خوشبوکننده بهره گرفت.

به این ترتیب با خروج بخار از کلگی، بوی معطر نیز به همراه بخار در داخل سونا منتشر می شود.

تجهیزات کنترل کننده

در سونای بخار می توان متناسب با نیاز از تجهیزات کنترل کننده مختلفی استفاده کرد.

برخی از این تجهیزات صرفا برای روشن و خاموش کردن تجهیزات مولد بخار مورد استفاده قرار می گیرند .

در حالی که برخی دیگر امکان تنظیم حداکثر دمای سونا ، برنامه ریزی برای مدت زمان کارکرد تجهیزات مولد ، کنترل وضعیت روشنایی داخل و ….را فراهم می آورند.

تابلو برق اختصاصی سونای بخار معمولا در دیوار خارجی سونا نصب می شوند .

البته در صورت نیاز بویژه در مجموعه هایی خانگی ، می توان از تجهیزات کنترل کننده ضد آب در داخل اتاق سونا نیز استفاده کرد .

 

 

خلاصه

جکوزی یکی از لوکس ترین لوازم فرعی قابل نصب در منزل شما است. مطالعات و تحقیقاتی در مورد سلامتی و پزشکی شده است که به این نتیجه رسیده اند اگر مدت زمان کوتاهی را در جکوزی سپری کنید از نظر روحی و جسمی به شما سود می رسد. در واقع جکوزی به افرادی که پوکی استخوان دارند کمک شایانی می کند. چنانچه زمانی از روز خود را در جکوزی به ورزش های سبک اختصاص دهید می توانید به تحرک، قدرت و شادابی خود بیافزایید. دمای بالای آب آن می تواند شما را در برابر امراض و خطر های احتمالی حفظ کند. به علاوه بعد از یک روز کاری سخت نشستن داخل آب گرم لذت بخش است که در رسیدن شما به آرامش کمک خواهد کرد. در ضمن شما می توانید کالری بالایی را بسوزانید و چربی سوزی خود را افزایش دهید. این روش برای کم کردن وزن کافی نیست بلکه در کنار شیوه های دیگر کم کردن وزن، بهترین نتیجه را می دهد.

قیمت جکوزی
نرخ قیمت در جکوزی متفاوت است و اغلبغ ساخت از مدل متحرک آن گران تر هستند علاوه بر این که موارد دیگری مانند پله، نور پردازی،... دارند که به قیمت آن می افزاید. قیمت به طور مستقیم به مارک، اندازه و دیگر ملزومات بستگی دارد.
قیمت پایین: مدل متحرک در این دسته بندی قرار می گیرد به راحتی می توانید آن را حرکت دهید و دیگر احتیاج  به لوازم جانبی جکوزی ثابت مانند وسایل تزیینی ندارید.
قیمت متوسط: در این دسته بندی 2 الی 4 نفر می توانند از جکوزی همزمان استفاده کنند. مدل های آن کمی گرانتر از مدل سنتی می باشد.
قیمت بالا: در این مدل ها با قیمت بالا حدودا 6 تا 10 نفر آن را می توانند مورد استفاده قرار دهند مانند جکوزی های استخر می باشند. فواره ها و ویژگی های بیشتری نسبت به دیگر مدل ها دارند به همین دلیل گران قیمت ترین خواهند بود.
سیستم تصفیه آب
چند نمونه از سیستم های تصفیه آب برای اینکه جکوزی را شفاف و تمیز جلوه دهد، وجود دارد. انتخاب هر کدام از آن ها توسط شما بستگی به قیمت، طریقه نگهداری، مدت ماندگاری و عملکرد صحیح آن بر روی آب دارد.
سیستم نمک: از ماده ای شیمیایی استفاده تا کلر مورد نیاز را تولید کند تا جرم و آلودگی های جکوزی را از بین ببرد. بسیاری از افراد قرص های کلر را به آب اضافه می کنند و معتقد بر این هستند که آب توسط سیستم نمک شفاف تر و زلال تر می باشد.
سیستم اوزون: ترکیبی از سیستم قبلی هستند و مانند سیستم نمک برای کشتن باکتری ها و آلودگی ها از کلر استفاده می کنند به علاوه صابون و شامپو موجود در آب را از بین می برند.
سیستم  UV-C: سیستمی جدید در فیلتر کردن آب جکوزی است که به وسیله اشعه نور (UV) میکروب ها  را به طور کامل می کشد.
محل نشستن
قسمت بسیار مهم در ساخت جکوزی محل نشستن آن می باشد در زمان خرید به آن دقت کنید. بستگی به نوع استفاده شما از جکوزی دارد مانند این که برای درمان، مصرف خانوادگی و یا سرگرمی بخواهید، که متفاوت است و تجربه ای لذت بخش را برای شما رقم می زند.
محل استراحت: به شما این امکان را می دهد که به طور عمودی در جکوزی دراز بکشید و احساس سبکی کنید این مدل محل ها بهترین مدل برای کسانی است که در جست و جوی راحتی و آرامش هستند.
درمان جکوزی: این مدل طوری طراحی شده است که شامل نقاطی برای ماساژ می باشد که اغلب مناسب برای گردن، کمر و شانه های شماست.
 آرامش و ریلکسی: در این حالت که روی صندلی جکوزی می نشینید تا حدی بدن شما خارج از آب باقی می ماند و این بهترین موقع است که پا، مچ پا و کف پاهایتان را با فشار آب ماساژ دهید.
 
ماساژ جکوزی
زمانی که آب از داخل فواره ها بیرون می زند، خارج شدن بیشترین مقدار آب نشان دهنده بهترین نوع آن نیست. بسیاری از افراد حرفه ای فواره های متنوعی را می شناسند که دارای قابلیت کنترل هستند یعنی فشار آب را می توانید کنترل کنید.
فواره مدور: بیشتر کاربرد درمانی دارند برای ماساژ های ریلکسی و درمانی هستند همچنین دارای تنوع زیادی می باشند.
فواره ریلکسی: این مدل فشار بیشتری را به سطح آب وارد کرده تا حباب های بسیاری را ایجاد می کنند.
فواره فشار: دهانه فواره را تنگ می کنند تا فشار با شدت محکم تری به بدن شما برخورد کند.
 
لوازم جانبی
امروزه بسیاری از جکوزی ها همراه بسیاری از گزینه های دیگر تولید می شوند مانند:
سیستم صدا: جکوزی ها می توانند مجهز به سیستم صدا باشند به طو کلی در بالای لبه جکوزی نصب می شوند و اغلب بوسیله وایرلس و بلوتوث کنترل می شوند.
نورپردازی: در قسمت های متعددی از جکوزی جایگذاری می شود و محیط آرام و ساکت آن را به فضایی شاد و هیجان انگیز تبدیل می کند.
رنگ جکوزی: حتما نباید رنگ آن با محیط طبیعی هماهنگ باشد. رنگ های قهوه ای و مشکی یا دیگر رنگ های شاد و جذاب می تواند حالت جکوزی را تغییر دهد.
 
لوازم جانبی جکوزی
در آخر راجع به لوازم جانبی کلی که در هر جکوزی وجود دارد صحبت می کنیم شامل مواردی است که جکوزی را به محلی راحت تبدیل می کند که آن را محافظت می کند یا به راحتی آن می افزاید.
مانیتور کنترل: بسیاری از سیستم های جکوزی منزل مجهز به سیستم امنیت و گرما هستند که شامل ارزش افزودهای نمی باشند و مصرف کننده می تواند آن را در هر دمایی که می خواهد تنظیم کند.
پوشش: پوشش و کاور مناسب دارند که طول عمر بالا دارند پوشش خوب در جکوزی باعث می شود که سطح رویی جکوزی برای مدت طولانی باقی بماند.
پشت سری جکوزی: بعضی از جکوزی ها طوری طراحی شده اند که قسمت هایی از گردن و شانه را تحت پوشش خود قرار می دهد.
 
مزایای جکوزی چیست؟
 
 
کاهش استرس
بهترین مکان برای دفع استرس و ریلکس کردن است. می توانید ساعت ها همراه دوستانتان در آن بنشینید و وقت بگذرانید. حباب ها در رسیدن به آرامش، تقویت قوای روحی و روانی کمک خواهد کرد. بدن خود را در جکوزی ماساژ دهید پاهایتان را به سمت جلو کش دهید و روی فواره آب آن قرار دهید تا به آرامش برسید. پاها در طول روز بسیار خسته می شوند، وزن شما را تحمل می کنند و شامل هزاران عصب می باشند که نیاز دارند که خستگی خود را رفع کنند با تحریک سیستم عصبی موجود در آن ها به خلق و خوی خوب خود کمک می کنید، در اینجا ما به شما پیشنهاد جکوزی بادی را میکنیم.
 
 
درد مفاصل
جکوزی تاثیر بسزایی بر روی درمان درد عضلات و ماهیچه ها دارد فواره هایی که در گوشه جکوزی نصب شده با فشار زیاد آب را مستقیم به سمت ماهیچه های بدن می فرستد و شما از بالا تا پایین بدن خود را تحت فشار آب احساس می کنید. زمانی که جکوزی را به کار می اندازید در واقع فواره در آن مانند یک ماساژور قوی برای تسکین درد برای بدن شما می باشد. نشستن در جکوزی برای بهبود صدمات ورزشی مناسب می باشد و گرمای داخل آن اسپاسم های عضلانی را تسکین و زمان بهبودی آن را سرعت می بخشد.
 
بهبود گردش خون
آب گرم در جکوزی درجه دمای شما را بالا می برد و باعث گشاد شدن رگ و عروق شما می شود که گردش خون شما را بهبود می بخشد. گردش خون عالی به کسانی که آرتروز دارند کمک می کند که راحت تر حرکت و درد کمتری را در مفاصل خود احساس کنند. فرو بردن بدن خود در جکوزی به شما احساس قوت و قدرت مضاعف می بخشد و به سلامت قلب و ریه شما کمک می کند.
 
 
سوزاندن چربی در جکوزی
شخصی با وزن 68 کیلوگرم با هر 15 دقیقه نشستن در داخل جکوزی تقریبا 17 کالری می سوزاند. در بسیاری از فعالیت های روزانه چربی می سوزانیم که بر طبق عواملی مانند جنس، سن و ... متغیر است و بر سلامت فرد تاثیر می گذارد.
فعالیت های جایگزین
اغلب افراد با 15 الی 20 دقیقه فعالیت در سونا 300 کالری می سوزانند در حالی که شما از طریق عرق کردن در فعالیت های روزانه 1 کیلوگرم از وزن خود را از دست می دهید که احتمال دارد آب بدن شما باشد. در واقع به وسیله سونا می توانید مانند جکوزی کالری بسوزانید.
 
اتاق های بخار
نشستن در اتاق های بخار مانند جکوزی باعث سوزاندن کالری می شود. همان اندازه که در جکوزی کالری می سوزانید در اتاق های بخار نیز همان گونه است. دمای هوا در اتاق های بخار کمتر از سونا می باشد اما فایده زیادی بر روی شفافیت پوست تا کاهش وزن دارند.
 
تحریریه اب و خاک سازان_مهندس لطفی
 
 
 
شرکت آب و خاک سازان با در نظر گرفتن خواسته های کارفرما همچنین با براورد فضا،همیشه بهترین طراحی ها را ارائه و اجرا کرده است.